Gas / water / elektra

Gas, water en elektra in uw woning regelt u zelf met de energieleveranciers. Soms zitten er energiekosten in de huur, bijvoorbeeld voor het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes. Als dat zo is dan staat dit altijd op uw huurovereenkomst. Wooncomplexen beschikken nogal eens over een gemeenschappelijke ketel. De bewoners maken dan gebruik van blokverwarming. De afrekening hiervan wordt berekend en verzorgd door VWV.

Veel gevraagd over Gas / water / elektra

Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

Algemeen

Doe bij een stroomstoring eerst een stekkerproef om uit te sluiten dat het aan uw eigen apparatuur ligt:

  1. Haal alle stekkers uit de stopcontacten en zet alle lampen uit.
  2. Schakel daarna alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast in.
  3. Stop alle stekkers weer één voor één terug in de stopcontacten.

Ligt het aan een apparaat?
Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan veroorzaakt dit apparaat waarschijnlijk de storing. Vervangen of repareren van het het apparaat is dan de oplossing.

Ligt het aan de elektra-installatie?

  1. Geeft geen enkel apparaat een probleem?
  2. Hebt u niet teveel apparaten tegelijk op één stroomgroep aangesloten?
  3. En valt de stroom toch uit?

> Dan is er waarschijnlijk iets met de elektra-installatie aan de hand. Dien hiervoor een reparatieverzoek in.

Hebt u de storing zelf veroorzaakt? 
Bijvoorbeeld door uw eigen apparaten? Dan betaalt u de reparatiekosten. Wij sturen u daarvoor een rekening. 

Wat doe ik wanneer mijn watermeter defect is?

Algemeen

U kunt daarvoor terecht bij Vitens. Zij zijn telefonisch bereikbaar op 0800 - 03 59.

Wat doe ik wanneer de hoofdzekering in mijn woning kapot is?

Algemeen

U kunt daarvoor terecht bij Liander. Zij zijn telefonisch bereikbaar op 0800 - 90 09.

In mijn woning is de waterdruk laag. Wat kan ik doen?

Algemeen

Is dit in uw hele woning zo? En hebben de buren dit probleem ook?
Neem dan contact op met Vitens op telefoonnummer 0800 - 03 59.

Verschilt de druk per kraan?
Kijk dan in de meterkast of de hoofdkraan goed open staat. Ook kan het zeefje op de kraan verkalkt zijn. Die kunt u eraf draaien en reinigen door het een tijdje in water met azijn te leggen.

Hebt u een lekkage of werken uw kranen nog steeds niet goed?
Geef dan een reparatieverzoek aan ons door, of bel ons op telefoonnummer 0578 - 67 66 66.

Wat kan ik doen als het water uit de kraan niet warm wordt?

Algemeen

Gaat het om 1 kraan?
Dan ligt het waarschijnlijk aan die kraan. Als u lid bent van het Servicefonds kunt u een reparatieverzoek doen. 
Bent u geen lid? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor het vervangen van een kapotte kraan. 

Gaat het om meerdere kranen?
Kijk dan of de waterdruk van uw verwarmingsketel voldoende is. Op de ketel zit een metertje waarop u dat kunt zien. De waterdruk moet tussen de 1,5 en 2 bar zijn. Is de druk niet goed? Bel dan met Energiewacht Groep op telefoonnummer 088-2008555.

Wat moet ik doen als ik gaslucht ruik?

Algemeen

Open uw ramen en sluit onmiddellijk de hoofdgaskraan. Dit is de gele kraan in de meterkast, kelder of kruipruimte van uw woning. Gebruik geen vuur en steek geen sigaret op. Neem meteen contact met ons op. Ons telefoonnummer is 0578 - 67 66 66. Bel niet vanuit uw eigen huis, maar ga hiervoor naar buiten of naar de buren. Buiten kantoortijden schakelen wij u automatisch door naar onze achtervang.

De straatlantaarn bij mijn woning werkt niet. Waar kan ik dit doorgeven?

Algemeen

Staat de lantaarnpaal op grond van Triada? Op de lantaarnpaal ziet u een Triada-sticker, geef het nummer dat op de sticker staat aan ons door, zodat wij dit kunnen herstellen. 

Gaat het om een lantaarnpaal in de straat? Neem dan contact op met uw Gemeente.