Huurverhoging 2025

Er was eerder sprake van een mogelijke huurbevriezing. De overheid heeft onlangs bekendgemaakt dat deze huurbevriezing toch niet doorgaat. We begrijpen dat dit op het laatste moment voor verwarring kan zorgen, en vinden het vervelend dat er zo lang onduidelijkheid is geweest.

We leggen hieronder graag uit hoe we deze huurverhoging hebben opgebouwd en wat dit voor u betekent.

Huurverhoging 2025
Elk jaar passen wij op 1 juli de huur aan. Dit doen wij volgens de regels van de overheid.
Eind april heeft u een brief gekregen over de huurverhoging van 2025.
Bij de brief zat ook een flyer met de belangrijkste informatie.
Wilt u de flyer nog eens rustig bekijken? Dat kan hier digitaal.

Hoeveel mag de huur omhoog?
De overheid zegt dat de huur met maximaal 5% mag stijgen.
Woningcorporaties hebben afgesproken om dit jaar niet meer dan 4,5% te vragen.
Bij Triada hangt de huurverhoging af van het energielabel van uw woning.

Soms verhogen wij de huur op basis van het inkomen.
Dan gaat de huur met € 50,- of € 100,- omhoog.
In de brief die u heeft gekregen, staat welke huurverhoging voor u geldt.

Welke regels gebruikt Triada?
Triada verdeelt de woningen in twee groepen:

Zeer goed geïsoleerde woningen (energielabel A+ of beter): De huur gaat met 4,5% omhoog.
Andere woningen (energielabel A tot en met G): De huur gaat met 3,9% omhoog.
Kan ik bezwaar maken?
In veel gevallen is bezwaar maken niet mogelijk.
Meer uitleg hierover vindt u in de veelgestelde vragen hieronder.

Hulp bij geldzorgen
Maakt u zich zorgen over geld of de huurverhoging?
Er zijn organisaties die u kunnen helpen.
Klik op deze link om te zien wie u kan helpen.

Vragen?
Heeft u vragen? Of praat u liever met iemand?
Bel dan gerust met ons KlantContactPunt: 0578 67 66 66.

Verwante vragen

Wanneer ontvang ik bericht over de huurverhoging?

Algemeen

Ieder jaar vóór 1 mei krijgt u van ons bericht over de huurverhoging. 

Meer over dit onderwerp

Wanneer voeren jullie de jaarlijkse huurverhoging door?

Algemeen

Ieder jaar per 1 juli. Dat is volgens de regels van de overheid.

Meer over dit onderwerp

Ik vind huurverhoging niet terecht, want ik ben ontevreden over het onderhoud.

Algemeen

Onderhoud is geen reden voor bezwaar

Een verzoek tot onderhoud kunt u doen via het reparatieverzoek op deze website. U kunt ons ook bellen. Wij lossen het graag voor u op. Komen we er samen niet uit en vindt u dat uw woning ernstige onderhoudsgebreken heeft? Dan kunt u bij de Huurcommissie een procedure starten. Dit staat los van de bezwaarprocedure tegen de huurverhoging. U kunt dit het hele jaar door doen.

Hoe en wanneer kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse inkomensafhankelijke huurverhoging?

Algemeen

Bent u het niet eens met de huurverhoging? U kunt bezwaar maken als u een geldige reden heeft. Bijvoorbeeld:

  • Uw inkomen is in 2024 gedaald en u valt nu onder de inkomensgrens voor de huurverhoging.
  • U of een medebewoner heeft een handicap of chronische ziekte en valt onder de uitzonderingen van de minister. Meer informatie hierover staat op de website van de Rijksoverheid.
  • U heeft geen inkomensindicatie van de Belastingdienst ontvangen bij het voorstel voor de huurverhoging.
  • De inkomensindicatie van de Belastingdienst klopt niet, bijvoorbeeld omdat een medebewoner is verhuisd. In dat geval vragen wij een nieuwe indicatie op.
  • De huurverhoging is hoger dan wettelijk mag.
  • Het huurverhogingsvoorstel is onjuist of niet volledig.
  • De kale huur wordt hoger dan de maximale huurprijs die wettelijk is toegestaan.

Hoe maakt u bezwaar?

Stuur uw bezwaar vóór 1 juli schriftelijk naar ons op. U kunt hiervoor de modelbrief ‘Bezwaarschrift jaarlijkse huurverhoging’ van de Huurcommissie gebruiken. Deze vindt u op www.huurcommissie.nl of bij ons op kantoor.

Na ontvangst van uw bezwaar reageren wij binnen zes weken. We proberen samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet, dan sturen we uw bezwaar door naar de Huurcommissie. Zij nemen dan een besluit.

Let op: De bezwaarprocedure geldt niet voor geliberaliseerde huurwoningen.

Meer over dit onderwerp

Wat is mijn energielabel?

Algemeen

U kunt dit zelf eenvoudig opzoeken op www.energielabel.nl. Wij kunnen u ook vertellen welk energielabel uw woning heeft. Bel of mail ons. Zet in een email wel uw adres! 

Meer over dit onderwerp

Waarom hebben gelijke woningen soms verschillende labels?

Algemeen

In de periode 2012-2014, de periode 2015-2020 en de periode vanaf 2021 waren er steeds nieuwe labelmethoden. Zeker de laatste methode heeft veel veranderingen gegeven. De labeling is wel steeds exacter en beter geworden. Maar als labels op een andere methode zijn gebaseerd, kunnen buren in gelijke woningen een verschillend label hebben.

Ook kleine verschillen, soms onzichtbaar, kunnen tot een verschil in label leiden. Bijvoorbeeld wel/geen mechanische ventilatie. Of met een mechanische ventilatie met gewoon een schakelaar of met een CO2-sensor, vraaggestuurd. Dubbel glas en HR++ glas lijken veel op elkaar, maar hier zit wel verschil in. Er is ook verschil tussen een hoekwoning en een tussenwoning. Een hoekwoning heeft een grote zijgevel meer. Hierdoor verliest de woning meer energie.

Triada heeft de vaststelling van labels uitbesteed. We werken aan een grondige herlabeling op basis van de nieuwste methode.

Meer over dit onderwerp

Ik woon in een vrije sectorwoning van Triada en wil bezwaar maken tegen huurverhoging

Algemeen

Wie in een geliberaliseerde woning woont, kan niet volgens de gewone procedure bezwaar maken tegen de huurverhoging. Ontstaat er een geschil over de hoogte van de huur van een geliberaliseerde woning? Dan kunt u bij ons schriftelijk bezwaar maken. Wij proberen dan samen tot overeenstemming te komen. Lukt dit niet, dan komt de rechter eraan te pas.

Meer over dit onderwerp

Door huurverhoging komt mijn huurprijs boven de huurtoeslaggrens uit. Heb ik dan nog wel recht op huurtoeslag?

Algemeen

Krijgt u vóór een huurverhoging huurtoeslag? Dan blijft de toeslag na een huurverhoging gewoon doorlopen. 

Meer over dit onderwerp

Ik maak mij zorgen over het betalen van mijn huur of rekening, wat kan ik doen?

Algemeen

Wat vervelend dat u zich zorgen maakt. Bel ons, dan denken wij graag met u mee! Wij zijn bereikbaar op 0578 - 67 66 66.

Wist u dat er veel instanties zijn die bewoners helpen met allerlei geldzorgen? Via deze link kunt u in contact komen met de juiste instantie.

Meer over dit onderwerp

Moet ik mijn nieuwe huurprijs doorgeven aan de Belastingdienst?

Algemeen

Ja, u moet zelf uw nieuwe huurprijs doorgeven aan de belastingdienst. Dit kunt u doen via www.toeslagen.nl

Meer over dit onderwerp

Welke inkomensafhankelijke huurverhoging geld voor mij?

Algemeen

Bij inkomensafhankelijke huurverhoging wordt de huur verhoogd met € 50,- of met € 100,- . Hieronder kunt u lezen welk bedrag bij uw inkomen hoort.

Maximaal € 50,-
Alleenwonend, jaarinkomen boven € 57.143,-
Meerpersoonshuishouden, gezamenlijk jaarinkomen boven € 66.126,-

Maximaal € 100,-
Alleenwonend, jaarinkomen boven € 67.366,-
Meerpersoonshuishouden, gezamenlijk jaarinkomen boven € 89.821,-

Meer over dit onderwerp

Naar welk jaar wordt gekeken bij een inkomensafhankelijke huurverhoging?

Algemeen

Er wordt gekeken naar uw gezamenlijke inkomen in 2023.

Meer over dit onderwerp

Heeft de woningwaarderingspunten invloed op de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Woningwaarderingspunten hebben géén directe invloed op de jaarlijkse huurverhoging, maar ze spelen wel een rol in de maximale huur die gevraagd mag worden.

Meer over dit onderwerp