Zonnepanelen

We vinden duurzaam en betaalbaar wonen belangrijk. Wij plaatsen daarom (gefaseerd) zonnepanelen op geschikte daken van onze huurwoningen. Zonnepanelen zijn goed voor het milieu en voor uw portemonnee. Zodra uw woning aan de beurt is, ontvangt u hierover een brief van ons.

Heeft u zonnepanelen van Triada? Dan verandert er in de toekomst iets voor u. De salderingsregeling stopt namelijk in 2027. Deze regeling zorgt er nu voor dat u geld terugkrijgt voor stroom die u niet gebruikt, maar teruglevert aan het net. Na 2027 valt dat voordeel weg.

Wat u wél blijft houden, is het voordeel van stroom die u direct zelf gebruikt. Alles wat u opwekt en meteen gebruikt, hoeft u niet te kopen. Dat blijft voordelig.

Op dit moment is er nog veel onzeker. Energieleveranciers zijn bezig met plannen voor na 2027. Er zijn ook gesprekken in de politiek over regels voor huurwoningen. Tot die tijd blijft de huidige regeling gewoon gelden.

Triada volgt de ontwikkelingen en doet onderzoek naar manieren om uw voordeel te behouden. Bijvoorbeeld door het stimuleren van direct stroomverbruik via gedrag of techniek, zoals elektrisch koken of warmtepompen. Ook stemmen we onze communicatie goed af met onze partner DZC.

Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Wat zijn terugleverkosten en hoe werkt de salderingsregeling?

Algemeen

Met de salderingsregeling wordt stroom die u teruglevert met uw zonnepanelen verrekend met uw eigen stroomverbruik. Zo betaalt u minder. Deze regeling stopt in 2027. Sommige energieleveranciers rekenen nu al terugleverkosten: een bedrag dat u betaalt voor het terugleveren van stroom, omdat het elektriciteitsnet soms overbelast raakt.

Kan ik zonnepanelen van Triada op mijn dak krijgen? En wanneer krijg ik die?

Algemeen

Triada laat de komende jaren ca. 2.500 eengezinswoningen voorzien van zonnepanelen. Appartementen krijgen zonnepanelen bij groot onderhoud. 

Als uw huis aan de beurt is, krijgt u een brief van Norm (voorheen De Zoncorporatie) namens Triada.
We willen zoveel mogelijk huurders zonnepanelen bezorgen. Omdat het om een paar duizend woningen gaat, kan dit helaas niet in één keer. 

Niet ieder dak is geschikt voor panelen
Komt uw woning in aanmerking voor panelen/is uw dak daar wel voor geschikt, dan krijgt u daarover een brief van ons. 

Soms is het netwerk nog niet geschikt voor zonnepanelen
We zijn in gesprek met de netwerkbeheerder over het verbeteren van de capaciteit van het netwerk. Als dat netwerk nog niet geschikt is, brengen panelen niet het gewenste financiële voordeel. 

Hebt u geen brief gekregen over zonnepanelen?
Dan bent u (nog) niet aan de beurt. 

Triada begrijpt dat huurders bezorgd zijn over de energiekosten
Op korte termijn kunnen we nog niet alle woningen naar het hoogste energielabel brengen. Samen met de gemeenten heeft Triada aandacht voor manieren waarop huurders zelf direct energie kunnen besparen. Bij de gemeente zijn tegoedbonnen beschikbaar waarmee huurders zelf kleine maar nuttige energiemaatregelen kunnen nemen. 

Norm (voorheen De Zoncorporatie) plaatst bij mij zonnepanelen op het dak. Ik heb hier een vraag/klacht over.

Algemeen

U kunt hiervoor contact opnemen met Norm (voorheen De Zoncorporatie).

Zij zijn bereikbaar op 020-7239292 van maandag tot en met donderdag tussen 09:00 en 20:00. Op vrijdag tussen 09:00 en 17:30..
Op de website van Norm (voorheen De Zoncorporatie) kunt u op veel vragen het antwoord vinden. Een klacht kunt u makkelijk en snel melden via deze link.

Norm (voorheen De Zoncorporatie) gaat bij mij zonnepanelen aanbrengen. Kan ik kiezen hoeveel ik er wil of waar die moeten komen?

Algemeen

Norm (voorheen De Zoncorporatie) biedt een set panelen aan dat op uw dak en binnen de legplan afspraken past.
U kunt niet zelf kiezen hoeveel panelen u op uw dak wilt.  

Norm (voorheen De Zoncorporatie) berekent wat de beste oriëntatie is voor de zonnepanelen.
Op basis daarvan bepalen zij op welk dakvlak de panelen komen. De huurder maakt deze keuze niet zelf. Norm (voorheen De Zoncorporatie) houdt zich aan de legafspraken die zij samen met Triada hebben gemaakt.

Als u aan de beurt bent voor panelen via Triada, krijgt u daarover een brief van Norm (voorheen De Zoncorporatie).

Wat doe ik bij storing aan mijn zonnepanelen?

Algemeen

U kunt de storing telefonisch bij ons melden, wij sturen de juiste partij aan om de storing te verhelpen. Wij zijn van maandag tot en met donderdag van 08:00 tot 16:00 uur en vrijdag van 8:00 tot 12:00 uur bereikbaar. Het telefoonnummer is 0578 - 67 66 66.

Worden de door Triada geplaatste zonnepanelen ook schoongemaakt?

Algemeen

Zonnepanelen worden niet schoongemaakt, alleen wanneer dit echt noodzakelijk is. Ze zijn voorzien van een coating die vervuiling voor een goed deel tegengaat.  

Hebt u problemen met uw zonnepanelen?
Neem dan contact met ons klantcontactpunt op via telefoonnummer 0578 - 67 66 66 of  welkom@triada.nl.

Panelen die via Norm (voorheen De Zoncorporatie) geplaatst zijn, worden op uw dak gemonitord op opbrengst. Als de opbrengst daalt en te laag wordt, ondernemen zij actie. Er komt dan automatisch onderhoud.

Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

Algemeen

Triada werkt samen met Norm (voorheen de Zoncorporatie). In ongeveer 5 jaar voorzien wij ca. 2.500 eengezinswoningen van zonnepanelen. U krijgt vanzelf bericht wanneer uw huis aan de beurt is.

Misschien wilt u zelf al eerder zonnepanelen plaatsen
Als u wilt, kunt u de panelen inkopen via de leverancier van zonnepanelen van Triada. Dat heeft deze voordelen: wij nemen dan de installatie gegarandeerd over als u verhuist, én de prijs is gunstig. U moet wel eerst een aanvraag doen voor Zelf klussen. Ook gelden er een aantal voorwaarden. De belangrijkste zijn: 

  • De installatie, de plaatsing en de werking van de panelen mogen geen gevaar, schade of hinder opleveren voor de bewoners(s) zelf en de omwonenden.
  • Plaatsing en aansluiting mogen uitsluitend worden uitgevoerd door een erkend installateur.
  • Het plaatsen van zonnepanelen via een huur of leaseconstructie is niet toegestaan.
  • Bij onderhoudswerkzaamheden, zoals dakvernieuwing, bent u zelf verantwoordelijk voor de tijdelijke verwijdering en terugplaatsing van de zonnepanelen. En voor de kosten daarvan.
  • Als Triada extra kosten moet maken vanwege uw zonnepanelen, dan komen de kosten voor uw rekening.
  • Triada stelt ook (esthetische) eisen aan de panelen en het legpatroon.
  • Voor het complete verhaal hebt u hierover contact met Triada. Dat contact maakt u via het websiteformulier Zelf Klussen.

Heeft u zelf een leverancier gevonden om zonnepanelen op uw huurwoning te plaatsen? Ook dan dient u eerst toetstemming van ons te krijgen. U kunt het websiteformulier Zelf Klussen invullen.

Wat is de verwachte opwek van mijn geplaatste zonnepanelen?

Algemeen

Neem contact op met ons klantcontactpunt, bereikbaar op telefoonnummer 0578 - 67 66 66. De medewerkers kunnen dit voor u uitzoeken.