Duurzaamheid

Energie is een belangrijk thema bij wonen, onderhoud en nieuwbouw. Dat geldt ook voor veilig wonen en milieuzaken zoals asbest.

Veel gevraagd over Duurzaamheid

Hebben jullie tips om mijn stookkosten zo laag mogelijk te houden?

Algemeen

  • Zorg ervoor dat uw radiatoren hun warmte goed afgeven.
  • Plak achterop de radiatoren radiatorfolie.
  • Laat gordijnen niet voor de radiator hangen.
  • Plaats liever geen meubels voor de radiator.
  • Ventileer goed en verwarm gelijkmatig: droge lucht verwarmt beter dan vochtige lucht.

Voor wie nog een 'gewone' CV-ketel heeft en geen warmtepomp:

  • Beperk de temperatuur tijdens de nacht.
  • Let op uw temperatuurinstelling. Elke graad minder levert ongeveer zes procent besparing op.
  • Zet de thermostaat op een lagere stand een uur voordat u weggaat en een uur voordat u gaat slapen.
  • Verwarm geen kamers die u niet gebruikt.
  • Sluit deuren naar niet-verwarmde/koelere ruimten.
  • Zorg ervoor dat u bevriezing voorkomt. 

Voor iedereen:

  • Voorkom warmteverlies. Doe deuren snel weer dicht, open ramen maximaal een kwartier per dag en niet de hele dag. Of laat de mechanische ventilatie het werk voor u doen. Houd wel uw ventilatie-roosters open. 
  • Zet de temperatuur op de kamerthermostaat niet te laag. De woning koelt dan te sterk af, waardoor het extra energie kost om de woning weer behaaglijk te krijgen.

Wilt u meer tips? Kijk dan op de website van Milieu Centraal.

Komt mijn woning in aanmerking voor isolatie?

Algemeen

Isolatie voor bijvoorbeeld vloeren, daken, muren zijn energiemaatregelen. Deze combineren we meestal met planmatig onderhoud aan de woning. Als uw woning aan de beurt is, ontvangt u vooraf van ons een brief. 

Kan ik zonnepanelen van Triada op mijn dak krijgen? En wanneer krijg ik die?

Algemeen

Triada laat de komende jaren ca. 2.500 eengezinswoningen voorzien van zonnepanelen. Appartementen krijgen zonnepanelen bij groot onderhoud. 

Als uw huis aan de beurt is, krijgt u een brief van De Zoncorporatie namens Triada.
We willen zoveel mogelijk huurders zonnepanelen bezorgen. Omdat het om een paar duizend woningen gaat, kan dit helaas niet in één keer. 

Niet ieder dak is geschikt voor panelen
Komt uw woning in aanmerking voor panelen/is uw dak daar wel voor geschikt, dan krijgt u daarover een brief van ons. 

Soms is het netwerk nog niet geschikt voor zonnepanelen
We zijn in gesprek met de netwerkbeheerder over het verbeteren van de capaciteit van het netwerk. Als dat netwerk nog niet geschikt is, brengen panelen niet het gewenste financiële voordeel. 

Hebt u geen brief gekregen over zonnepanelen?
Dan bent u (nog) niet aan de beurt. 

Triada begrijpt dat huurders bezorgd zijn over de energiekosten
Op korte termijn kunnen we nog niet alle woningen naar het hoogste energielabel brengen. Samen met de gemeenten heeft Triada aandacht voor manieren waarop huurders zelf direct energie kunnen besparen. Bij de gemeente zijn tegoedbonnen beschikbaar waarmee huurders zelf kleine maar nuttige energiemaatregelen kunnen nemen. 

Waarom krijg ik een huurverhoging na bepaalde energiemaatregelen?

Algemeen

Maatregelen zonder huurverhoging

Voor isolatiemaatregelen vragen wij geen huurverhoging meer. Denk dan aan isolatie van muren, dak en vloer. 

Maatregelen tegen een vergoeding

Wanneer wij uw woning verbeteren door - bijvoorbeeld - zonnepanelen aan te brengen, bespaart u op uw energierekening. Per zonnepaneel gaat Triada daarom een (servicekosten)vergoeding vragen van €2,25 per paneel. 

Energiemaatregelen blijven erbij horen

Woningen moeten steeds energiezuiniger zijn. Triada heeft ervoor gezorgd dat in 2021 alle huurwoningen gemiddeld label B hebben. Maar daar is het niet mee opgehouden. We werken aan CO2-vrije woningen in 2050. 

Afspraken en maatregelen rond energiemaatregelen veranderen regelmatig. U moet uitgaan van de informatie die u krijgt op het moment van uw aanvraag/ons aanbod. 

Wanneer gaan jullie mijn woning verduurzamen?

Algemeen

Triada is continu bezig haar woningen te verduurzamen. Het liefst doen we dit voor alle woningen in één keer. Helaas kan dat niet: het kost veel tijd en geld en daarom moeten we keuzes maken. We zijn ook afhankelijk van wat de gemeente doet: komt er bijvoorbeeld een warmtenet? 

We verduurzamen eerst de woningen met de slechtste labels (E, F en G).
U krijgt ruim van tevoren bericht wanneer uw woning aan de beurt is.

Triada begrijpt dat huurders bezorgd zijn over de energiekosten
Op korte termijn kunnen we nog niet alle woningen* naar het hoogste niveau brengen. Samen met de gemeenten heeft Triada wel aandacht voor manieren waarop huurders zelf direct energie kunnen besparen. Bij de gemeente zijn regelmatig tegoedbonnen beschikbaar waarmee huurders zelf kleine maar nuttige energiemaatregelen kunnen nemen. Verder staan er energiecoaches te popelen om u gratis en vrijblijvend te adviseren.  Op onze website vindt u hierover meer nieuws.

*Nu gemiddeld label B, maar uw woning kan dus ook een lager label hebben.

De Zoncorporatie gaat bij mij zonnepanelen aanbrengen. Kan ik kiezen hoeveel ik er wil of waar die moeten komen?

Algemeen

De Zoncorporatie biedt standaard 8 panelen aan.
U kunt niet zelf kiezen hoeveel panelen u op uw dak wilt.  

De Zoncorporatie berekent wat de beste oriëntatie is voor de zonnepanelen.
Op basis daarvan bepalen zij op welk dakvlak de panelen komen. De huurder maakt deze keuze niet zelf. De Zoncorporatie houdt zich aan de legafspraken die zij samen met Triada hebben gemaakt.

Als u aan de beurt bent voor panelen via Triada, krijgt u daarover een brief van de Zoncorporatie.

Wat doe ik bij storing aan mijn zonnepanelen?

Algemeen

U kunt de storing telefonisch bij ons melden, wij sturen de juiste partij aan om de storing te verhelpen. Wij zijn van maandag tot en met donderdag van 08:00 tot 16:00 uur en vrijdag van 8:00 tot 12:00 uur bereikbaar. Het telefoonnummer is 0578 - 67 66 66.

De Zoncorporatie plaatst bij mij zonnepanelen op het dak. Ik heb hier een vraag/klacht over.

Algemeen

U kunt hiervoor contact opnemen met De Zoncorporatie.

Zij zijn bereikbaar op 020-7239292 van maandag tot en met donderdag tussen 09:00 en 20:00. Op vrijdag tussen 09:00 en 17:30..
Op de website van De Zoncorporatie kunt u op veel vragen het antwoord vinden. Een klacht kunt u makkelijk en snel melden via deze link.