Stookkosten

Woont u in een complex met blokverwarming? Dan betaalt u hiervoor maandelijks een bedrag aan stookkosten naast de netto huur. Dit is een voorschot, eenmaal per jaar ontvangt u een afrekening. VWV verzorgt deze administratie. Hebt u vragen over de rekening bij blokverwarming? Bel VWV 0182 - 64 07 75. Of stuur VWV een e-mail: service@vwvgroup.nl

Veel gevraagd over Stookkosten

Ik heb blokverwarming en een vraag over de afrekening van mijn stookkosten. Aan wie kan ik die stellen?

Algemeen

Hebt u vragen over uw afrekening? Dan kunt u contact opnemen met VWV Nederland op telefoonnummer 0182 - 64 07 75 of via service@vwvgroup.nl

Ik heb meters op mijn radiatoren voor mijn stookkosten. Hoe lezen jullie die uit?

Algemeen

Die meters worden op afstand uitgelezen. U hoeft daar zelf niets voor te doen. Hebt u vragen hierover, dan kunt u contact opnemen met VWV Nederland op telefoonnummer 0182 - 64 07 75 of via service@vwvgroup.nl. Meestal wijst de meter kWh aan. 1 kWh = 0,0036 gigajoule. Hebt u bijvoorbeeld een verbruik van 10.000 kWh? Dan is dat: 10.000 x 0,0036 = 36 gigajoule.

Wat is blokverwarming?

Algemeen

Woningen met blokverwarming worden door één centrale ketel verwarmd. Deze ketel staat in een gemeenschappelijke ruimte van het wooncomplex. Huurt u een woning van Triada met blokverwarming? Dan loopt de levering van energie via Triada. U kunt met blokverwarming niet zelf uw energieleverancier kiezen.

Ik heb een warmtemeter op mijn verwarming. Wat zijn kWh en gigajoules?

Algemeen

Meestal wijst de meter kWh aan. 1 kWh = 0,0036 gigajoule.
Hebt u bijvoorbeeld een verbruik van 10.000 kWh? Dan is dat: 10.000 x 0,0036 = 36 gigajoule.

Wanneer krijg ik een afrekening stookkosten?

Algemeen

De meeste huurders ontvangen de afrekening van de stookkosten in april. Hebt u vragen over uw afrekening, dan kunt u contact opnemen met VWV Nederland op telefoonnummer 0182 - 64 07 75 of via service@vwvgroup.nl.

Hebben jullie tips om mijn stookkosten zo laag mogelijk te houden?

Algemeen

  • Zorg ervoor dat uw radiatoren hun warmte goed afgeven.
  • Plak achterop de radiatoren radiatorfolie.
  • Laat gordijnen niet voor de radiator hangen.
  • Plaats liever geen meubels voor de radiator.
  • Ventileer goed en verwarm gelijkmatig: droge lucht verwarmt beter dan vochtige lucht.

Voor wie nog een 'gewone' CV-ketel heeft en geen warmtepomp:

  • Beperk de temperatuur tijdens de nacht.
  • Let op uw temperatuurinstelling. Elke graad minder levert ongeveer zes procent besparing op.
  • Zet de thermostaat op een lagere stand een uur voordat u weggaat en een uur voordat u gaat slapen.
  • Verwarm geen kamers die u niet gebruikt.
  • Sluit deuren naar niet-verwarmde/koelere ruimten.
  • Zorg ervoor dat u bevriezing voorkomt. 

Voor iedereen:

  • Voorkom warmteverlies. Doe deuren snel weer dicht, open ramen maximaal een kwartier per dag en niet de hele dag. Of laat de mechanische ventilatie het werk voor u doen. Houd wel uw ventilatie-roosters open. 
  • Zet de temperatuur op de kamerthermostaat niet te laag. De woning koelt dan te sterk af, waardoor het extra energie kost om de woning weer behaaglijk te krijgen.

Wilt u meer tips? Kijk dan op de website van Milieu Centraal.

Ik heb blokverwarming en de verwarming/warm water heeft een storing gehad. Heb ik recht op een vergoeding?

Algemeen

U hebt in bepaalde gevallen recht op een vergoeding bij een storing in de warmtelevering. Deze kunt u aanvragen bij uw warmteleverancier. Is dat Triada? Kijk dan of u recht hebt op een vergoeding. Download en print daarvoor het formulier en lever dit ingevuld bij ons in. 

Ik heb blokverwarming en een klacht over de werking van de gemeenschappelijke installatie.

Algemeen

Hebt u klachten over de werking van de gemeenschappelijke installatie voor verwarming en/of warm water? Hiervoor kunt u online een reparatieverzoek doen. Bij spoed kunt u ons bellen op telefoonnummer 0578 - 67 66 66. Wij zorgen zo snel mogelijk voor reparatie. 

Ik heb blokverwarming en een klacht over de afhandeling van de stookkosten door VWV Nederland

Algemeen

Als u het niet eens bent met de berekening of u bent ontevreden over het antwoord dat VWV Nederland u geeft, neem dan contact op met Triada. U kunt uw klacht mailen naar kcp@triada.nl of tijdens openingstijden bellen naar 0578 - 67 66 66. Wij proberen er dan samen met u uit te komen. 

Waarom wordt mijn voorschot stookkosten in 2023 met méér dan €30 verhoogd?

Algemeen

Gas is veel duurder geworden. Daarom verhogen we de voorschotten in 2023. 

Voor een gemiddelde huurder is het voldoende om het voorschot voor de stookkosten met €30 te verhogen. Als we bij u het voorschot met meer dan € 30 verhogen, dan was uw voorschot in 2021 en 2022 al hoger dan gemiddeld. Uw energieverbruik is dus waarschijnlijk hoger dan gemiddeld. 

Het voorschot verrekenen we ieder voorjaar met de werkelijke kosten. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat u niet hoeft bij te betalen. Want geld terugkrijgen is fijn, maar ineens veel bijbetalen is vaak lastig.

Denkt u dat uw voorschot te hoog is?

Hebt u bijvoorbeeld voorjaar 2022 een flink bedrag teruggekregen bij de eindafrekening? Of wonen er minder mensen in huis? Of hebt u andere structurele veranderingen doorgevoerd waardoor u veel zuiniger met energie bent geworden?

Neemt u dan met ons contact op. Dan kijken we samen met u of we het voorschot kunnen aanpassen aan uw nieuwe situatie.