Servicekosten

Naast de maandelijkse netto huur betaalt bijna iedere bewoner een bedrag aan servicekosten. Dit is een vergoeding voor extra diensten, zoals schoonmaak van algemene ruimten, tuinonderhoud en glasverzekering. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning. In een flat betaalt u meer dan in een eengezinswoning. Het bedrag dat u betaalt, is een voorschotbedrag. Aan het einde van het jaar verrekenen wij de werkelijke kosten met het door u betaalde voorschot.

Veel gevraagd over Servicekosten

Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

Algemeen

U kunt dat zien als u inlogt op deze website. Het staat ook in uw huurovereenkomst. Woont u al langer in de woning? Kijk dan in de brief over de huurverhoging. Die ontvangt u ieder jaar voor 1 mei.

Waarom betaal ik voor stroomverbruik? Ik betaal zelf ook een energieleverancier.

Algemeen

Stroomverbruik dat u via de servicekosten betaalt, is voor verbruik in de algemene/gemeenschappelijke ruimtes. Bijvoorbeeld verlichting van portiek, galerijen en bergingen en stroomverbruik van liften.

Hoe verdelen jullie de servicekosten in mijn woongebouw?

Algemeen

Voor de verdeling van de servicekosten volgen we het servicekostenbeleid van de Huurcommissie. Informatie vindt u op de website van de Huurcommissie.

Wij maken zelf ons trappenhuis schoon. Maar we willen graag dat Triada de schoonmaak gaat regelen. Kan dat?

Algemeen

Dat kan als 70 procent van alle huurders in uw woongebouw dat ook wil. Als wij de schoonmaak regelen, dan betaalt u daarvoor via de servicekosten. Zijn er genoeg voorstanders? Laat ons dat dan weten via kcp@triada.nl. Wij vragen de huurders in uw woongebouw dan per brief om akkoord te gaan met het uitbesteden van de schoonmaak, en met het betalen van de bijbehorende servicekosten. Wanneer 70 procent van de huurders toestemming geeft, dan wordt dit voor iedereen van toepassing. Ook voor huurders die NIET akkoord zijn gegaan.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Algemeen

Het voorschotbedrag passen wij één keer per jaar aan, per 1 juli. Het nieuwe voorschotbedrag vermelden wij in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. Deze brief ontvangt u vóór 1 mei.

Wat zijn voorbeelden van servicekosten?

Algemeen

Voorbeelden van servicekosten zijn:

  • kosten voor elektra van algemene ruimtes
  • kosten voor de lift
  • kosten voor de schoonmaken van een trappenhuis
  • kosten voor tuinonderhoud

Moet ik betalen voor het opladen van mijn scootmobiel of elektrische fiets in een algemene ruimte?

Algemeen

Nee, u hoeft daarvoor vooralsnog niet extra te betalen.

Wie betaalt de servicekosten voor leegstaande woningen in een wooncomplex?

Algemeen

De totale servicekosten worden verdeeld over alle woningen in het gebouw. De kosten van leegstaande woningen betalen wij.

Wat gebeurt er in 2023 met mijn servicekosten als gevolg van de stijging van de (energie)prijzen?

Algemeen

De hoogte van uw servicekosten staat tot en met 31 december 2022 nog vast. Maar per 31 december 2022 lopen de contracten af die Triada met leveranciers heeft. Wij sluiten de komende maanden nieuwe contracten af voor 2023. In de servicekosten zitten ook energiekosten. Een prijsstijging is onvermijdelijk. Op dit moment is het nog onduidelijk wat de nieuwe prijzen worden.

Wij begrijpen en kennen de zorgen over de gestegen prijzen. We doen er alles aan wat we kunnen om de prijsstijgingen te beperken. Als u servicekosten betaalt naast uw huur, kunnen we u in december meer concrete informatie geven over de nieuwe prijzen.