Servicekosten

Naast de maandelijkse netto huur betaalt bijna iedere bewoner een bedrag aan servicekosten. Dit is een vergoeding voor extra diensten, zoals schoonmaak van algemene ruimten, tuinonderhoud en glasverzekering. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning. In een flat betaalt u meer dan in een eengezinswoning. Het bedrag dat u betaalt, is een voorschotbedrag. Aan het einde van het jaar verrekenen wij de werkelijke kosten met het door u betaalde voorschot.

Veel gevraagd over Servicekosten

Hoe verdelen jullie de servicekosten in mijn woongebouw?

Voor de verdeling van de servicekosten volgen we het servicekostenbeleid van de Huurcommissie. Informatie vindt u op de website van de Huurcommissie.

Moet ik betalen voor het opladen van mijn scootmobiel of elektrische fiets in een algemene ruimte?

Nee, u hoeft daarvoor vooralsnog niet extra te betalen.

Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

U kunt dat zien als u inlogt op deze website. Het staat ook in uw huurovereenkomst. Woont u al langer in de woning? Kijk dan in de brief over de huurverhoging. Die ontvangt u ieder jaar voor 1 mei.

Waarom betaal ik voor stroomverbruik? Ik betaal zelf ook een energieleverancier.

Stroomverbruik dat u via de servicekosten betaalt, is voor verbruik in de algemene/gemeenschappelijke ruimtes. Bijvoorbeeld verlichting van portiek, galerijen en bergingen en stroomverbruik van liften.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Het voorschotbedrag passen wij één keer per jaar aan, per 1 juli. Het nieuwe voorschotbedrag vermelden wij in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. Deze brief ontvangt u vóór 1 mei.

Wat zijn voorbeelden van servicekosten?

Voorbeelden van servicekosten zijn:

  • kosten voor elektra van algemene ruimtes
  • kosten voor de lift
  • kosten voor de schoonmaken van een trappenhuis
  • kosten voor tuinonderhoud

Wie betaalt de servicekosten voor leegstaande woningen in een wooncomplex?

De totale servicekosten worden verdeeld over alle woningen in het gebouw. De kosten van leegstaande woningen betalen wij.

Wij maken zelf ons trappenhuis schoon. Maar we willen graag dat Triada de schoonmaak gaat regelen. Kan dat?

Dat kan als 70 procent van alle huurders in uw woongebouw dat ook wil. Als wij de schoonmaak regelen, dan betaalt u daarvoor via de servicekosten. Zijn er genoeg voorstanders? Laat ons dat dan weten via kcp@triada.nl. Wij vragen de huurders in uw woongebouw dan per brief om akkoord te gaan met het uitbesteden van de schoonmaak, en met het betalen van de bijbehorende servicekosten. Wanneer 70 procent van de huurders toestemming geeft, dan wordt dit voor iedereen van toepassing. Ook voor huurders die NIET akkoord zijn gegaan.