Wanneer ontvang ik bericht over de huurverhoging?
Algemeen
Ieder jaar vóór 1 mei krijgt u van ons bericht over de huurverhoging.
Ons kantoor is op dit moment te groot voor hoe wij het gebruiken, daarom zijn we aan het herinrichten.
We blijven telefonisch en via Webchat en Whatsapp bereikbaar zoals u van ons gewend bent!
Wilt u langskomen op kantoor? Maak dan eerst een afspraak via 0578 - 67 66 66.
Ieder jaar passen wij op 1 juli de huurprijzen aan volgens de richtlijnen van de overheid. U ontvangt altijd vóór 1 mei een brief met de nieuwe huurprijs.
De overheid heeft hier in een korte video uitgelegd waar corporaties rekening mee moeten houden bij de jaarlijkse huurverhoging. Het heet de huursombenadering.
Daarnaast zijn er nog meer zaken waar wij rekening mee houden. Uw huur zal en mag nooit boven de maximale huur uitkomen.
Ieder jaar vóór 1 mei krijgt u van ons bericht over de huurverhoging.
Ieder jaar per 1 juli. Dat is volgens de regels van de overheid.
Onderhoud is geen reden voor bezwaar
Een verzoek tot onderhoud kunt u doen via het reparatieverzoek op deze website. U kunt ons ook bellen. Wij lossen het graag voor u op. Komen we er samen niet uit en vindt u dat uw woning ernstige onderhoudsgebreken heeft? Dan kunt u bij de Huurcommissie een procedure starten. Dit staat los van de bezwaarprocedure tegen de huurverhoging. U kunt dit het hele jaar door doen.
Bezwaar maken kan met een geldige reden
Bent u het niet eens met uw huurverhoging? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken als u een geldige reden hebt. Bijvoorbeeld:
De bezwaarprocedure geldt niet voor geliberaliseerde huurwoningen.
Schriftelijk bezwaar voor 1 juli
Eventueel kunt u hiervoor de modelbrief ‘Bezwaarschrift jaarlijkse huurverhoging’ van de Huurcommissie gebruiken. Deze is te vinden op www.huurcommissie.nl en ook verkrijgbaar op ons kantoor. Als wij uw bezwaar hebben ontvangen, krijgt u van ons binnen zes weken een reactie. We kijken dan of we samen tot overeenstemming kunnen komen. Lukt dit niet, dan sturen wij uw bezwaar door aan de Huurcommissie. Die doet dan een uitspraak.
U kunt dit zelf eenvoudig opzoeken op www.energielabel.nl. Wij kunnen u ook vertellen welk energielabel uw woning heeft. Bel of mail ons. Zet in een email wel uw adres!
In de periode 2012-2014, de periode 2015-2020 en de periode vanaf 2021 waren er steeds nieuwe labelmethoden. Zeker de laatste methode heeft veel veranderingen gegeven. De labeling is wel steeds exacter en beter geworden. Maar als labels op een andere methode zijn gebaseerd, kunnen buren in gelijke woningen een verschillend label hebben.
Ook kleine verschillen, soms onzichtbaar, kunnen tot een verschil in label leiden. Bijvoorbeeld wel/geen mechanische ventilatie. Of met een mechanische ventilatie met gewoon een schakelaar of met een CO2-sensor, vraaggestuurd. Dubbel glas en HR++ glas lijken veel op elkaar, maar hier zit wel verschil in. Er is ook verschil tussen een hoekwoning en een tussenwoning. Een hoekwoning heeft een grote zijgevel meer. Hierdoor verliest de woning meer energie.
Triada heeft de vaststelling van labels uitbesteed. We werken aan een grondige herlabeling op basis van de nieuwste methode.
Wie in een geliberaliseerde woning woont, kan niet volgens de gewone procedure bezwaar maken tegen de huurverhoging. Ontstaat er een geschil over de hoogte van de huur van een geliberaliseerde woning? Dan kunt u bij ons schriftelijk bezwaar maken. Wij proberen dan samen tot overeenstemming te komen. Lukt dit niet, dan komt de rechter eraan te pas.
Krijgt u vóór een huurverhoging huurtoeslag? Dan blijft de toeslag na een huurverhoging gewoon doorlopen.
Wat vervelend dat u zich zorgen maakt. Bel ons, dan denken wij graag met u mee! Wij zijn bereikbaar op 0578 - 67 66 66.
Wist u dat er veel instanties zijn die bewoners helpen met allerlei geldzorgen? Via deze link kunt u in contact komen met de juiste instantie.
Ja, u moet zelf uw nieuwe huurprijs doorgeven aan de belastingdienst. Dit kunt u doen via www.toeslagen.nl